RÖPORTAJ

Glasses, Tie, Gesture, Finger

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu, Yol Teknolojileri’ne önemli açıklamalarda bulundu

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu, Türkiye’nin yol, altyapı, ulaşım politikaları ve gerçekleştirdikleri çalışmalar hakkında Yol Teknolojileri Dergisi’ne önemli açıklamalarda bulundu. Bakan Uraloğlu, hayata geçirilecek projelerle Türkiye'nin ulaşım altyapısını iyileştirerek, ekonomik büyümeyi ve sosyal gelişmeyi desteklemeyi hedeflediklerini söyledi.

putzmeister ilan

Öncelikle yeni görevinizde başarılar diliyoruz. KGM Genel Müdürlüğü görevinden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı olmanızı değerlendirir misiniz?

Meslek hayatıma 1988 yılında özel sektörde Saha Mühendisi olarak görev yaparak başladım. Daha sonra 1989 yılında Karayolları Erzurum 12. Bölge Müdürlüğünde Etüt Ekip Mühendisi olarak çalıştım. 1990-1998 yılları arasında Karayolları Ankara 4. Bölge Müdürlüğünde Etüt Ekip Mühendisi, Kontrol Mühendisi ve Kontrol Şefliği 1998 yılında Erzurum Bölge Müdürlüğü Yapım Başmühendisliği görevlerinde bulundum. 2012 yılında Karayolları İzmir 2. Bölge Müdürlüğü görevini yürütürken 23 Temmuz 2018 tarihinde yayınlanan Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Karayolları Genel Müdürü olarak atandım. 4 Haziran 2023'te yayımlanan Cumhurbaşkanı kararıyla açıklanan 67. Türkiye Hükümetinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanı oldum.

Bakan olarak bulunduğunuz dönem boyunca Türkiye’nin yol, altyapı ve ulaştırma politikası hangi yönde ilerleyecek?

1. Altyapı ve ulaştırmada sürdürülebilirlik: Sürdürülebilirlik, enerji verimliliği ve çevresel etkileri dikkate alarak altyapı ve ulaştırma projelerinin yapımında ve işletilmesinde öncelikli bir hedef olacak.

Bütün bu politika açılımlarıyla birlikte, Türkiye'nin yol, altyapı ve ulaştırma sektörü daha verimli, sürdürülebilir ve modern bir hal alacaktır. Böylece ekonomik büyümeye katkı sağlanacak, insanların yaşam kalitesi artacak ve Türkiye'nin uluslararası rekabet gücü güçlenecektir.

Picture frame, Table, Furniture, Flag, Gesture, Desk, Red

Abdülkadir URALOĞLU - Ulaştırma ve Altyapı Bakanı

2. Yüksek hızlı tren ve demiryolu ağının genişletilmesi: Yüksek hızlı tren ve demiryolu ağının geliştirilmesi ve genişletilmesi öncelikli bir hedef olacak.

3. Yol ve köprü yapımı: Yol ağı güçlendirilecek, yeni yollar ve teknolojik köprüler inşa edilecek. Bu sayede Türkiye'nin farklı bölgeleri arasındaki ulaşım daha kolay ve güvenli hale gelecek.

4. Hava ulaşımı: Hava ulaşımı alanında da iyileştirmeler yapılacak. Mevcut havaalanları modernize edilecek ve yeni havaalanları inşa edilecektir.

5. Deniz ulaşımı: Türkiye'nin denizcilik potansiyelinden faydalanmak için deniz ulaşımı altyapısına yatırımlar yapılacak.

6. Akıllı ulaşım sistemleri: Teknolojik gelişmeleri takip ederek, akıllı ulaşım sistemlerine yatırım yapılacak.

putzmeister ilan

Bakanlık bünyesinde planlanan ve önem arz eden projelerden bahseder misiniz?

Aydın-Denizli Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu (8.Kesim Başakşehir-Nakkaş Arası), Mersin (Çeşmeli)-Erdemli-Silifke-Taşucu- Otoyolu (Çeşmeli-Kızkalesi Kesimi), Sarıyer- Kilyos Tüneli ve Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu (Kınalı-Malkara Kesimi’nde) çalışmalarımız devam etmektedir.

Bakanlık, şehir içi ulaşımı kolaylaştırmak için de birçok projeyi hayata geçirmektedir. Bu projeler arasında metrobüs hatları, tramvay hatları, metro hatları, bisiklet yolları gibi projeler yer almaktadır. Bu projeler şehir içi ulaşımın daha hızlı, konforlu ve çevre dostu olmasını amaçlamaktadır. Bu projeler, Türkiye'nin ulaşım altyapısını iyileştirerek ekonomik büyümeyi ve sosyal gelişmeyi desteklemeyi hedeflemektedir. Ayrıca, turizm sektörünün gelişimine ve uluslararası ticarete de katkı sağlamaktadır.

Tamamlanan veya planlanan projeler ile hem emisyon hem de ekonomik olarak hesaplanan tasarruf oranları hakkında bilgi alabilir miyiz?

Kara yolu ağımızda yaptığımız fiziki ve geometrik standart iyileştirmeleri sonucunda seyahat süresindeki kısalmalar ve akaryakıt harcamalarındaki azalmalar sosyo-ekonomik olarak zaman faydası, akaryakıt sarfiyat azalması ve emisyon salınım azalması şeklinde faydalar sağlamaktadır. Sadece Bölünmüş Yollardan sağlanan faydalara değinecek olursak; mevcut durum itibarıyla bölünmüş yolların toplam uzunluğu 29.083 km olup bölünmüş yollarda seyahat eden vatandaşlarımızın yıllık 665 milyon saat zaman ile yaklaşık 2.240 milyon litre akaryakıt tasarrufu olmuştur. Seyahat süresindeki kısalmalardan yaklaşık 55 milyar 703 milyon TL işgücü tasarrufu, akaryakıt tasarrufundan ise yaklaşık 45 milyar 354 milyon TL olmak üzere toplam yıllık 101 milyar 57 milyon TL ekonomik fayda sağlanmıştır. Bunların yanı sıra emisyon salınımından da 5,2 milyon ton azalma gerçekleşmiştir.

Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu ile Antalya-Alanya Otoyolunun da ihale hazırlık süreci devam etmekte olup 2023 yılında YİD modeliyle her iki projenin de ihale edilerek yapımına başlanması planlanmaktadır. Türkiye'nin farklı bölgelerinde hızlı tren hatları oluşturulması önemli bir planlama projesidir. Ankara-İzmir, Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep gibi hatlarda çalışmalar devam etmektedir. Hızlı tren hatları, yolculuk sürelerini kısaltacak, daha konforlu ve güvenli bir seyahat imkanı sunacak.

Water resources, Natural landscape, Road surface, Sky

Türkiye’yi yol ve altyapı konularında yurt dışı ile kıyasladığımızda nasıl bir görünüm elde ediliyor?

Ülkemiz son yıllarda önemli ölçüde gelişti, büyüdü. Bizler ulaştırma sektörü olarak gelişmiş ulaşım ağlarının tüm bileşenleriyle büyümenin diğer sektörlere motor gücü olduğunu bilerek yatırımlarımızı hayata geçiriyoruz. Ülkemizin her noktasında yüksek standartlı ulaşılabilirlik hizmetini sağlayarak sınai, ticari, tarımsal ve turistik hizmet seviyesini de yukarıya çekiyor, bütünsel kalkınmayı sağlıyoruz. Bugün Avrupa sınırlarımızdan başlayıp, Güneydoğu’ya kadar kesintisiz otoyol ağı ile hizmet veriyoruz. Batıdan doğuya uzanan yol akslarımızı bölünmüş yol haline getirdik. Sadece sınır kapılarımıza değil, limanlarımıza kadar uzanan kaliteli yollarımız yurt içi ve yurt dışı ticaretimizin güvencesi oluyor.

Tree, Plant, Slope

Türkiye’nin lojistik üs olma konusunda Bakanlık olarak attığınız yeni adımlar var mı?

Türkiye'nin stratejik konumu nedeniyle lojistik üs olması için hükümetimiz tarafından birçok adım atılmaktadır. Türkiye'nin lojistik sektörünün gelişmesi için ulaşım altyapısının iyileştirilmesine yönelik geniş çaplı yatırımlar yapılmaktadır. Bunun yanı sıra, Türk Hava Yolları gibi önemli havayolu şirketleri ve liman işletmecileriyle iş birlikleri ve uluslararası lojistik sağlayıcılarıyla yapılan anlaşmalar da lojistik üs olma stratejisinin bir parçasıdır.

Bakanlık olarak lojistik sektörünün gelişimini desteklemek için yoğun mesai harcıyoruz. Lojistik sektörünün altyapı, teknoloji ve yetişmiş insan kaynağı gibi alanlarda gelişmesini sağlamak için çalışmalar yürütüyoruz. Özellikle uluslararası taşımacılıkta rekabet gücünü artırmak ve Türkiye'nin lojistik üssü olmasını sağlamak amacıyla bir dizi teşvik programı ve proje uygulanmıştır.Bunlar arasında, Türkiye'nin uluslararası kara ulaşımının geliştirilmesi için İpek Yolu Projesi ve Karadeniz Limanları Projesi gibi büyük ölçekli altyapı projeleri bulunmaktadır. Ayrıca, lojistik sektöründe dijitalleşmeyi teşvik etmek için dijital taşımacılık platformları ve lojistik veri paylaşım sistemleri gibi projeler de hayata geçirilmektedir.

Bunun yanı sıra, gümrük süreçlerinin hızlandırılması ve kolaylaştırılması için elektronik gümrük sistemleri ve tek pencere sistemleri gibi uygulamalar da lojistik sektörünün gelişimini desteklemektedir. Tüm bu adımlar, Türkiye'nin lojistik üs olma konusunda önemli ilerlemeler kaydetmesine yardımcı olmaktadır. Hükümetimizin stratejik konumunu değerlendirerek lojistik sektörüne yapılan bu yatırımların, Türkiye'yi bölgesel ve küresel anlamda bir lojistik üsse dönüştürme potansiyeli bulunmaktadır.