Geleceğin ürünü, mastik asfalt

09 Mart 2015 Pazartesi - 10:30
Kategori: Haber

PAYLAŞ

Geleceğin ürünü, mastik asfalt
Geleceğin ürünü, mastik asfalt

Güvenilirliği, dayanıklılığı, çevre ve insan sağlığına zararının bulunmaması nedeniyle, ülkemizde de son yıllarda mastik asfalt uygulamasına geçiş sağlanıyor. Türkiye’de bu asfaltın üretim ve uygulamasına İSFALT öncülük ediyor. Fatih Sultan Mehmet ve Haliç Köprülerine uygulanan mastik asfaltı İSFALT gerçekleştirdi. Karayolları Genel Müdürlüğü beton viyadükler ve köprülerin izolasyon malzemesi yerine mastik asfalt ile kaplanması uygulamasına geçildi. 2013 yılında başlatılan bu çalışmalar sonrasında TEM otoyolu, Gebze-İzmit arasında 27 viyadüğün mastik asfaltını İSFALT gerçekleştirdi. Sadece uygulamakla yetinmeyip yeni teknolojilere de ağırlık veren şirket, mastik asfalt seriminde de kendi bünyesinde geliştirdiği aparatlarla serim ve işçilik süresini minimum düzeye indirmeyi başardı. Evet, Türkiye’de mastik asfalt denince akla ilk gelen kurum İSFALT oluyor. Biz de İSFALT’ın Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Sönmez ile mastik asfaltın üretimden serime kadar olan sürecini konuştuk.

İSFALT Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Sönmez

Öncelikle mastik asfaltın tanımını yapar mısınız?
Mastik asfalt mevcut asfalttan çok farklı bir asfalt türü değil. Formülünde bitüm, taş tozu, filler, ince agrega ve mikronize edilmiş toz kullanılıyor. Bu asfalt sıcak karışım halinde dökülen bir tür. Ama içindeki bitüm miktarının çokluğu, ince malzemenin ve trinidad bitümünden dolayı normal asfalta göre biraz kıvamı yoğundur. Yüksek ısıda üretiliyor ve uygulanıyor. Macun kıvamında olduğu için el ile de işlenebilen bir asfalt türüdür diyebiliriz. Oldukça dayanıklı bir asfalttır. Renkli olarak da üretilebiliyor ve üzerine çeşitli desenler uygulanabiliyor. Çok büyük alanlara derzsiz olarak serilebilen bu asfalt, sıcaklığa, aside ve trafik yüküne karşı da dayanıklı. En önemlisi de çevre ve insan sağlığına zararlı olmaması.

Mastik asfaltın uygulama alanları nelerdir?

Aslında dünyada değişik uygulamaları var. Ama Türkiye bu konuda daha yolun başında. Ben yurtdışı seyahatlerimde asansör içinde, kapalı alanlarda  otopark alanlarında, cafe ve restaurant zemininde mastik asfalt uygulandığını gördüm. Bunun yanı sıra kaldırımlarda, üst geçitlerde, yürüyüş parkurlarında ve otoparklarda da uygulanıyor.

Mastik asfalt ülkemizde daha çok köprülerle birlikte konuşuluyor…

Evet, Türkiye’de yakın zamanda FSM Köprüsü ve Haliç Köprüsü’ndeki asfalt bakım çalışmasını İSFALT yaptı. Bunların ardından da Gebze-İzmit Otoyolu’ndaki köprü ve viyadüklerde uyguladık. Şu anda Mahmutbey-Edirne arasında beton köprülerin üzerinde izolasyon amaçlı asfaltın altına uygulamaya başladık. Çelik köprüler için ideal bir malzeme çünkü çelik köprülerin bir salınımı var. O salınımda asfaltın da elastik davranması gerekiyor. Normal asfalt rijit çalıştığı için salınımla beraber kırılmalar yaşanabiliyor ama mastik asfaltta böyle bir durum söz konusu değil.

Mastik asfalt kullanımının yaygınlaşmasının önündeki engeller neler?

Bilinç önemli tabi, ama şu an en önemli sorun mastik asfaltın maliyetinin yüksek olması, ki mevcut durumda bu maliyetlerin düşmesi de pek mümkün değil. Çünkü ana malzeme olan trinidad tek bir yerden temin

İSFALT tesislerinde kurulu Benninghoven Asfalt Plenti ile mastik asfalt için gereken agreganın, 400 °C’ye kadar ısıtılması ve bu sıcaklık derecesinde üretimin durmadan devam edebilmesi kolaylıkla sağlanabiliyor.

edilebiliyor. Ayrıca istediğiniz anda bu malzemeyi alamıyorsunuz, düşük oranlarda alabiliyorsunuz. Stok da ayrı bir maliyet olduğu için stok yapamıyorsunuz. Üretimde bu malzeme kullanıldığı sürece maliyetler düşmeyecektir. Bu nedenle burada başka bir katkı ile çalışmak gerekiyor, bu alanda Ar-Ge yapmak gerekiyor. Biz İSFALT olarak bu tarz çalışmaları sürdürüyoruz ancak bu yetmez. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün de çalışması, mastik asfaltı da şartnamelere koyması lazım. Sonuç olarak Türkiye’de mastik asfaltın kullanımının artması için maliyetlerin düşmesi, Karayolları Genel Müdürlüğü, büyükşehir belediyeleri gibi kurumların bunu desteklemesi ve teşvik etmesi gerekiyor.

Normal asfalta göre mastik asfaltın üretimindeki farklılıklardan söz edebilir misiniz?

Daha önce de belirttiğim gibi mastik asfalt özel bir karışım. Ürünün üretim sırasında sıcaklığı 260 derece. 260 dereceye getirmek için agregayı yaklaşık 350-400 derecelerde ısıtıyorsunuz. Bunu yapabilecek plentler de özel makinalar ve bunu Türkiye’de yapabilen tek plent Tekno Asfalt’ın çözüm ortaklığını yaptığı Benninghoven marka asfalt plentleridir. Yani agregayı o kadar ısıttığınızda, plentin çelik aksamının, eleklerinin, kantarlarının ve elektronik aksamının bu ısıya dayanıklı olması gerekiyor. Bunun için de özel bir aksam olmalı. Standart olarak “Mastik Asfalt” üretimi yapılabilen Benningoven Asfalt Plentlerinde kullanılan brülörlerin kapasitesi ve agrega kurutucusunun yapısı, agregaya yüksek sıcaklığın optimum verimlilikle aktarılabilmesi için özel olarak dizayn edilmiş durumda. Haliç ve FSM köprülerinde kullanılacak mastik asfaltların üretimi için Benninghoven marka asfalt plentini kullanmaya karar verdik . Tekno Asfalt’ın desteğiyle beraber 25 gün gibi çok kısa bir sürede de plenti kurarak üretime başladık.

 

Benninghoven ECO 3000 Plentinin özellikleri nelerdir?

Benninghoven marka bu plentin farklı özellikleri bulunuyor. Mümkün olan ölçüde en fazla geri dönüşüm malzemesinin katılabilmesini sağlayacak şekilde çift drayerli bir plent. Bu özellik bizim için önemli. Çünkü biz aynı zamanda geri dönüşüm malzemesi de kullandığımız için elimizde önemli miktarda atık asfalt bulunuyor. Benninghoven ECO 3000,  260 ton kapasiteli. Ancak mastik asfaltta yüksek ısıya çıkılmasından ve kattığınız karışımlardan dolayı karışım süresini uzatıyorsunuz. Bu da tonajı düşürüyor. Bu olumsuzluğu ise yeni bu plent sayesinde aştır. Benninghoven ECO 3000 marka plentimizle maksimum 60-80 ton arasına çıktık. Mastik asfalt üretimi konusunda bu da çok ciddi bir rakamdır.

Röportajın tamamı Yol Teknolojileri Dergisi'nin Ocak Şubat sayısında

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

İLGİLİ HABERLER